De “Tildonkse Stoelendans”
Ken je het spel van op TV?
Ergens op een goed bereikbare (openbaar toegankelijke) plaats in het dorp wordt de Landelijke Gilde stoel geplaatst.
Wie op een bepaalde datum, plaats en uur, het snelst in de stoel zit-samen met het gevraagde object ,wint de eerste prijs. Eenvoudig, maar boeiend !
Iedereen kan meedoen. Jong en oud.
En je ontmoet ook nog eens nieuwe mensen. Tof niet!
Landelijke Gilde organiseert in de maanden juni, augustus en september 2026 de “Tildonkse Stoelendans”.
Deelname gebeurt via een WhatsApp kanaal dat voor deze gelegenheid speciaal is opgezet.
Bij wijze van voorbeeld: herken je deze plaats ?
Wij hebben 3 mooie plaatsen in Tildonk uitgezocht, waar we de LG zetel gaan neerzetten.
Wij voorzien een prijs voor kinderen (-12jaar) en een prijs voor volwassenen.
Iedereen die binnen het kwartier ter plaatse is, ontvangt een afvaller - tombolalotje, waarmee je ook een aangepaste prijs kan winnen.
Op volgende data zetten we de stoel ergens in Tildonk:
Zaterdag 13 juni
Zaterdag 15 augustus
Zaterdag 26 september
Op deze dagen zal je op een bepaald uur een kanaalmelding (zie verder) van Whatsapp ontvangen op je smartphone. Daarop zal een foto geplaatst zijn van de lege stoel op een buitenlocatie in Tildonk, samen met de vraag om een bepaald object mee te brengen. Het is dan de bedoeling je zo snel mogelijk te begeven naar deze locatie en als eerste op de stoel te gaan zitten samen met het gevraagde object. Ben je de eerste ontvang je een prijs. Ben je net te laat zal je, binnen de 15 minuten na aankomst van de winnaar, een lotje ontvangen dat op het einde van het kwartier wordt verloot onder de afvallers. Alle prijzen zijn aangepast aan de leeftijd.
PRAKTISCH
Voor deelname moet je het kanaal volgen – daarvoor kan je volgende QR-code gebruiken:

Of via de link: https://whatsapp.com/channel/0029Vb78Xt45fM5V2iTV323H
Scan de QR- code met de camera van je smartphone en dan kom je automatisch terecht in WhatsApp en volg dan de verdere stappen.
Beschrijving werking
Nadat je via de QR-code of de link deelneemt aan het kanaal, moet je ook de knop “Volg kanaal” aanklikken. Je vindt de kanaalinfo onder het icoon van “Updates” als je whatsapp opent (en niet onder “Chats” ).
Als er een nieuwe post is, krijg je een geluidsmelding alsook een tekstberichtje op je scherm van de gsm. Er komt geen melding op het WhatsApp icoon zoals bij een chat, wel staat er een gekleurd bolletje bij het symbool van updates.
Je moet de meldingen van het kanaal “aanzetten” d.w.z. open het kanaal en als het klokje rechtsboven op je scherm is doorstreept moet je hier op klikken zodat het “aan” staat. Het zet alleen de meldingen voor dit kanaal open. Je krijgt dan een geluidsmelding als er een nieuwe post is.
Voor de deelnemers aan het kanaal gelden ook de privacyregels m.a.w. je telefoonnummer is niet zichtbaar noch je profiel. Je bent niet zichtbaar voor de anderen.
De spelregels en wedstrijdreglement vind je hier en op het kanaal.
Bij deelname aan het spel zal de deelnemer automatisch de spelregels aanvaarden.
Heb je problemen bij het installeren of andere vragen, contacteer ons dan via info@lgtildonk . Wij helpen je zo snel mogelijk verder.
LG Tildonk wenst je een veilig en aangenaam spelmoment in Tildonk.
Ontbijt en wandeling op zondag 3 mei 2026
Het was ’s morgens uitkijken of de wandeling wel zou kunnen doorgaan – er hing regen in de lucht.
Rond 6u waren de eerste ijverige bestuursleden en medewerkers alles al aan het klaar zetten in Familia voor het ontbijt. De keuken draaide op volle toeren en in de zaal werden tafels en buffettafels klaargezet. De tafels werden geschikt door de tweede ploeg: onderleggers, bestek, borden en tassen en een boeket veldbloemen.
Met een fris drankje (meest niet-alcoholisch) werden de 75-tal deelnemers rond 8u30 welkom geheten en kon men aanschuiven aan de mooi gedekte tafels.
Alles piekfijn klaargezet door kunstige handen.
Dan wachtte het uitgebreide “ontbijtbuffet”: allerlei broodjes en brood, beleg in vlees en kaas, fruitsalade, pancakes, confituur, gebakken spek, roereieren … en koffie of thee.
Iedereen kon zijn bord naar eigen keuze vullen.
Samen ontbijten heeft iets van een rustige gezelligheid. Een aangename drukte en veel babbelen. En vooral ook … lekker eten.
Rond 9u45 vertrokken een 20-tal wandelaars naar Bertem voor een wandeling op de KOEHEIDE (vroeger een’ gemeenschappelijk vrij weidegebied’ waar de koeien van alle inwoners konden grazen).
Wat een mooi en vooral afwisselend landschap, waarvan onze gids Luc de ontstaansgeschiedenis schetste. Niet ver (slechts een 10-km van Tildonk) en toch zo onbekend. Met af en toe wat klimwerk, konden de deelnemers onderweg genieten van een drankje en een versnapering. En de regen viel mee – het maakte de lucht zuiver.
Tegen de middag was alles netjes opgeruimd en konden we nagenieten van weer een geslaagde LG-activiteit (elk jaar sinds 1995 een verrassende ervaring).
Zelfs de nieuwe deelnemers waren lovend – “voor herhaling vatbaar”.
Uitslagavond 43ste zoektocht
Het was een drukke dag om alles klaar te zetten voor deze feestelijke dag. Gelukkig konden we een beroep doen op veel medewerkers, waarvoor grote dank. Tafels klaarzetten, de keuken voorbereiden, de technische installaties testen, tafels versieren, de prijzentafel klaar maken, ….er is veel werk te doen.
Gedurende bijna 3 maanden konden de bijna 110 deelnemers, samen met familie en vrienden, zich op pad begeven om, in de (soms té) zonnige zomer, de vragen op te lossen. En of het moeilijk was?
Blijkbaar viel alles nogal mee, want een 20-tal deelnemers werkten de zoektocht zonder fouten af.
Vanaf 17u konden de deelnemers of niet-deelnemers (iedereen was welkom) aanschuiven voor “lekkere ballekes met krieken of smoutebollen”, die met veel zorg werden klaargemaakt in de keuken o.l.v. Ludo en Ingrid.
En het smaakte – waar kan je nog zo lekker eten voor weinig geld. Uiteraard bij LG Tildonk!
Rond 19u kon gestart worden met het oplossen van de vragen en de schiftingsvraag o.l.v. René, Fred en de technische staf Kris en Maarten. Want Murphy kan altijd achter de hoek komen loeren.
Het tellen van de schiftingsvraag was spannend : hoeveel “botsballen of “stuiterballen” ” zaten er in de glazen bokaal. Met de goedkeuring van “meester Finn” waren het er welgeteld 287. De scores lagen ver uiteen : tussen 92 en 599 en 1 deelnemer gokte op 288.
De aanwezigen waren benieuwd wie er uiteindelijk als eersten uit de bus kwamen: toch weer een verrassing! Volgende deelnemers zaten in de eerste gelederen: Van Moorhem E., Van Mulders G., Van Tornhout J., De Potter A., Mattheus N. en J.. Maar uiteindelijk konden alle deelnemers naar huis met een mooie waardevolle prijs. Graag danken we onze sponsors en handelaars, die we graag aanbevelen.
Na het opruimen van de keuken en zaal kon het bestuur terugkijken op weer een mooie activiteit.
Bedankt alle medewerkers voor en achter de schermen.
Graag verwelkomen we iedereen terug op een volgende activiteit van LG Tildonk.
En zeker tot volgend jaar voor een nieuw editie.
Reacties welkom via info@lgtildonk
Ontbijt en wandeling – editie 2025: een geslaagde activiteit
Sinds 1995 organiseert LG : ontbijt- en wandeling in de eerste mooie meidagen.
Dat vraagt heel wat voorbereiding en organisatie (o.l.v. Ludo). Graag danken we Tarsi en Mia zodat we reeds op zaterdag de zaal konden klaarzetten en Rita & Cie voor de bloemen op tafels en versiering in de zaal.
Vroeg in de morgen op zondag waren bestuursleden en helpers (o.a. Maria, Jos, Nele, Natasja en groep Vrancken, … ) ijverig bezig met het klaarmaken van alles wat bij een “super-ontbijt” hoort. Een ruim assortiment van spek, roereieren, vleesbeleg allerhande, kazen, yoghourt, fruitsla, zalm met verse sla en tomaten, confituur, pancakes, … allemaal vers en met veel zorg samengesteld.
Ondertussen werden de soorten broodjes, koffiekoeken, brood en kramiek opgehaald bij de bakker door bereidwillige helpers. Tegen 8u30 was alles piekfijn uitgestald o.l.v. Ingrid.
De eerste bezoekers waren reeds vroeg aanwezig en konden een welkomstdrankje nemen en plaatsnemen aan de mooi gedekte tafels. Na het welkom door René, konden een 100-tal deelnemers aanschuiven bij de buffettafels, om hun bord rijkelijk met veel lekkers te versieren.
In groep ontbijten: het is samenkomen met een grote meerwaarde en sterk gemeenschapsvormend.
Rond 9u45 vertrokken een 25-tal wandelaars naar Leefdaal-Bertem voor de Veronawandeling. Luc was voor de 15de keer onze gids: natuur, landschap, geschiedenis, landbouw, holle wegen, erosie, … er valt heel wat te vertellen over deze mooie wandeling in een streek waar we niet zo dikwijls komen. Heel snel waren we aan de Veronakapel, waar Luc een verhaal vertelde over het ontstaan van de kapel. Boeiende legende, maar helemaal waar? Onderweg passeerden we nog het kasteel van Leefdaal met een oude watermolen. Na ongeveer 5 km zou René voor drank en wafels zorgen. Maar de hoek Bredeweg /Cornelisberg (een veldweg en tevens een oude Romeinse heirbaan zonder veel naambordjes) was niet zo makkelijk te vinden. Met de moderne communicatiemiddelen was dit snel opgelost. Na ongeveer 6.5 km kwamen we aan het eindpunt van de wandeling. Zonder regen (alhoewel die was voorspeld), met veel wolken, een frisse bries en afwisselend zon.
Ondertussen werd er in de zaal nog gezellig verder gekeuveld en rond 11u vertrokken de laatste “ontbijters”. IJverige en vlijtige handen zorgden nadien voor het opruimen en afwas.
Bedankt alle medewerkers, onze gids en bestuursleden voor weer een geslaagde activiteit.
En graag dank aan alle deelnemers. We hopen dat je er ten volle van genoten hebt.
Reacties en foto’s zijn altijd welkom via e-mail: info@lgtildonk.be
Feest 2025
Een koude, maar klare zonnige dag in februari: tijd om te feesten.
Meer dan 80 deelnemers kwamen samen in een mooi versierde zaal Familia.
De voorbereidingen waren al een tijdje aan de gang: menu samenstellen en aankopen doen voor de keuken, aperitief, wijn, forsythia in bloei trekken, servetten plooien, menukaarten maken, flyer samenstellen, pp presentatie maken, technische zaken regelen .... en vele andere praktische zaken.
Zondagmiddag schoven de deelnemers aan de versierde tafels aan. LG had ook gezorgd voor niet-alcoholische aperitieven, naast de gewone sterkere dranken.
René verwelkomde de aanwezigen op een ludieke manier en vroeg aandacht voor de dranken.
Iedereen in de zaal stak volmondig zijn (lange) arm in de lucht. Boodschap begrepen!
Pastoor Theo opende het feest met een gebedsmoment. Hij wees op de zaligsprekingen en het belang om mensen samen te brengen en het goede te delen.
Nadien kon het feest beginnen: Nans’ Cuisine had alles goed voorbereid en op een aangenaam tempo werd genoten van al dat lekkers: voorgerecht, soep, hoofdgerecht, dessert en koffie.
Ondertussen liep de pp-presentatie en kon iedereen de werking van 2024 nog eens bekijken.
Met de tombola (voor een goed doel) werd het feest afgesloten.
Met dank aan de kookploeg en alle (jonge) helpers (voor en achter de schermen).
En de opruimploeg heeft nog een tijdje mogen doorwerken. Alles netjes afgewerkt.
Het was een aangename feestelijke namiddag – we hebben er veel deugd aan gehad!
Zeker veel goesting om volgend jaar terug mee te doen.


